Familiebezoek deel 2: Tozeur

Zoals eerder gezegd vertrokken we op maandag 2 mei richting het zuiden. Eerste stop van de reis: Tozeur. Tozeur ligt een kleine 350km bij ons vandaan, wat neerkomt op zo`n 5 uur rijden. Het is een echte oasestad met de op één na grootste palmenoase van het land waarin minstens 200.000 palmbomen staan verspreid over een oppervlakte van 10 vierkante kilometer. De palmen geven de beste dadels ter wereld, de deglet en-Nour.

Omdat we laat van huis waren vertrokken kwamen we pas aan het einde van de middag in het hotel aan. Omdat Tozeur ver in het zuiden ligt en niet ver van de woestijn, was het er nog heerlijk warm en genoten we van een biertje aan het zwembad terwijl Yara het zwembad zelf vast probeerde. Vanuit het hotel waren verschillende excursie te boeken, want niet alleen de stad zelf, maar ook de omgeving is de moeite waard, dus we boekten een excursie voor de volgende ochtend en kropen op tijd (na een lekker wijntje in de bar) in de bed.

Om 8.00 uur de volgende dag stond er een 4x4 met chauffeur klaar om ons de prachtige omgeving te laten zien. Ongeveer 60km ten noord-westen van Tozeur, dicht bij de grens van Algerije ligt Tamerza. Een prachtige route door een desolaat landschap en over kronkelende bergweggetjes bracht ons naar dit idyllische plekje. We bezochten hier de nu zeer kleine, maar toch mooie waterval en genoten van de omgeving en het wildlife (kikkertjes, visjes en vogels).

Nadat we lekker waren afgekoeld sprongen we weer in de 4x4 en reden we naar de volgende stop, het bergdorpje Chebika. Het oude Berber dorpje ligt midden in de bergen bij een prachtige oase. In 1969 werd het dorp volledig verwoest door een modderstroom na 22 dagen hevige regenval. De ruïnes zijn nu een schilderachtig decor en verschillende films, waaronder de English patiënt gebruikten de stad als filmset. Een gids leidde ons door het dorpje omhoog de bergen in waar we uitkeken over het dorp, de oase en het zoutmeer Chott el Gharsa, een overblijfsel uit de tijd dat de zee hier nog de dienst uitmaakte. Ook hoog in de bergen vind je hier souvenirs van terug in de vorm van enorme fossielen van eeuwenoude schelpen. Aan de andere kant van de berg daalden we af naar de bron met waterval en liepen we door de prachtige kloof terug naar het dorp.

Na deze bergpracht sloegen we van de weg af en volgde onze weg dwars over het uitgestrekte Chott el Gharsa. Een 4x4 was hier duidelijk geen overbodige luxe. We scheurden met 120km/uur over de vlakte en doken af en toe stijl naar beneden van de enorme zandheuvels af. Het was met recht een bumpy ride, maar we genoten met volle teugen. We stoven langs het bekende Ong Jemal (een rots die lijkt op een kamelennek) en arriveerden uiteindelijk bij Mos Espa. Starwars fans zullen dit herkennen als Tatooine spaceport of Mos Espa uit The Phantom Menace. Eén van de grootste en best bewaarde Star Wars decors van het land, waar de filmcrew destijds 5 maanden doorbracht en zelfs een weg vanuit het nabijgelegen Nefta aanlegde om de set goed te kunnen bereiken. Gezien wij allemaal geen star wars fans zijn, de zon al behoorlijke brandde en we ook wel wat verzadigd waren van al het moois dat we hadden gezien maakten we een kleine ronde en stapten we in de auto terug naar het hotel. Daar genoten we de rest van de middag aan en in het zwembad. `s Avonds aten we heerlijk pizza in restaurant La Fontana en dronken we nog een drankje op papa`s verjaardag.

Op woensdag stonden we weer lekker op tijd op zodat we voor de hitte een bezoek konden brengen aan het Chak Wak park.  Een rondleiding door de evolutie, geschiedenis en religie in 1 park. We liepen er heerlijk koel tussen de palmen en genoten van de levensgrote dino`s, de verhalen uit het oude testament en natuurlijk de locale flora en fauna. Na afloop dronken we iets in de prachtige tuin en besloten dat we `s avonds zouden terugkeren voor diner. In Tozeur mag een tour door de palmenoase natuurlijk niet ontbreken dus namen we de ponykar en lieten ons meevoeren langs dadelpalmen, granaatappelbomen, bananenplanten en andere bloemen en planten. Omdat de kinderen zo genoten van de ponykar namen we geen taxi terug naar het hotel, maar lieten we ons thuisbrengen met paard en wagen. `s Middags genoten we wederom van het zwembad.

De volgende dag stonden er nog 2 dingen op het programma in Tozeur alvorens we de spullen pakten. Vanuit ons hotel hadden we een berg met daarin grote, uitgehouwen hoofden gezien. Daar moesten we natuurlijk nog even een kijkje van dichtbij nemen. Het was een uitkijkpunt waar we snel vertrokken, want er was een storm opgestoken en we waaiden bijna van de rots af. Omdat Tozeur bekend staat als de stad met de brickstone walls brachten we nadien een bezoekje aan de oude medina van de stad. We dwaalden door de straatjes en bekeken de architectuur. Na een koffiepauze in een schattig koffietentje in de oude stad was het tijd om de auto te pakken. Inmiddels was de storm uitgegroeid tot een hevige zandstorm en omdat onze weg ons richting de woestijn 60km over het Chott el-Jerid leidde, een immens groot zoutmeer, konden we soms geen meter voor ons uit kijken. Niet de ideale omstandigheden om het zoutmeer te bewonderen, maar terechtkomen in een zandstorm konden we wel van onze bucket list vinken ;)

Na ruim 2 uur rijden kwamen we aan op de volgende bestemming: Douz, de poort naar de woestijn. Maar daarover de volgende keer meer.